PhD candidate – Learning Analytics

Marcel is een kennistechnoloog (Universiteit Maastricht, 2001) die als software developer, technisch ondersteuner en ontwikkelaar in het ICT-onderwijs in de rollen van adviseur, docent, teamleider en onderwijscoördinator werkzaam is geweest. Vaak is Marcel werkzaam in een combinatie van rollen waarin hij probeert de koppeling te leggen tussen de verschillende groepen mensen waar hij mee bezig is. Binnen de contexten onderwijs en zorg heeft hij verschillende innovatieve en/of onderzoeksprojecten opgepakt.

Marcel innoveert bij al deze rollen door, voor en met studenten een koppeling te leggen tussen onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven door middel van innovatie.

In het verleden heeft Marcel met afstudeerders van de opleiding HBO-ICT, maar ook met studenten van de faculteit Gezondheidszorg aan allerlei projecten gewerkt waarbij innovatie met behulp van ICT voorop staat. Technologie ondersteunend leren, Gamification en Learning Analytics zijn al jaren interessegebieden voor Marcel.

Momenteel is Marcel bezig als PhD-kandidaat bij de Open Universiteit en doet hij onderzoek naar de koppeling tussen Learning Analytics en Learning Design. Met een ontwerpgericht onderzoek wil Marcel tot een omgeving komen waarin feedback tussen studenten en docenten over leeractiviteiten wordt gedeeld, met een bijzondere nadruk op de metacognitieve competenties van de studenten.