Mooie mijlpaal voor lectoraatslid Marcel Schmitz. Zijn paper over de inzet van zijn zelf ontwikkelde serious game FoLA2 is gepubliceerd. Al ruim twee jaar wordt FoLA2 – als bordspel en digitaal – succesvol ingezet om leeractiviteiten te ontwerpen die ondersteund worden door learning analytics. Het spel is te gebruiken door docenten en andere betrokkenen van welk schooltype dan ook.

Leeractiviteiten vormen de kern van elk onderwijsontwerp. Het (her)ontwerpen van leeractiviteiten is nuttig om het pallet aan leeractiviteiten uit te breiden en te reflecteren op eerdere uitvoeringen van bestaande leeractiviteiten.

Learning analytics

Een belangrijke manier om het gedrag en de effecten van ontwerpkeuzes te meten is het gebruik van learning analytics. Het lastige is dat die learning analytics niet (of heel lastig) te gebruiken zijn bij bestaande methodes voor learning design (leerontwerp). FoLA2 is een methode die spelenderwijs structuur en inspiratie biedt. Daar komt bij dat het meerdere deelnemers met verschillende rollen in staat stelt om via een kaartenset een gezamenlijke learning analytics ondersteunde learning design te creëren. Het gebruik van deze methode helpt om leeractiviteiten te ontwerpen op een collaboratieve, praktische manier. Het verhoogt tevens het bewustzijn over de voordelen van multidisciplinair co-design en de connecties tussen learning analytics en learning design. FoLA2 kan gebruikt worden om ontwerpelementen te ontwikkelen, vast te leggen en te systematiseren en om learning analytics systematisch te integreren.

 

Docent-onderzoeker Marcel Schmitz toont FoLA².