Stagiairs Finn en Dajmen over hun bijdrage aan FoLA2

door | feb 11, 2022 | Algemeen, LA4LD, Onderwijs

Finn Alberts en Dajmen Graus waren de afgelopen tien weken als stagiair actief bij het lectoraat Data Intelligence. De studenten werkten aan (aparte) opdrachten rondom FoLA2. Finn maakte een prototype voor eyetracking op het interactieve bord van FoLA2. Dajmen keek naar oplossingen om het FoLA2  spel aan de digitale tafel met meerdere spelers te kunnen spelen.

Mooie ervaring

‘Ik vond het erg prettig om voor het lectoraat Data Intelligence te werken. Ik kreeg een uitdagende opdracht, waarin ik vooral heb geleerd wat de waarde van communicatie en samenwerking is. Bij de reguliere opdrachten werk je meestal volgens een vast stramien en gebeurt zelden iets onverwachts. In dit project kom je onderweg problemen tegen waar je creatieve oplossingen voor moet bedenken’, zegt Dajmen. Hij werkte aan een oplossing om het FoLA2-spel aan de digitale tafel te kunnen spelen met meerdere spelers. ‘Als meerdere spelers actief zijn aan de tafel is de weergave niet altijd even goed voor iedereen. Ik heb gewerkt aan het oplossen van die problemen.’

Prototype eyetracking

Collega stagiair Finn Alberts maakte in tien weken een prototype van een eyetracking oplossing waarmee je kunt meten hoe verschillende mensen naar een digitale tafel kijken waarop ze samen onderwijs ontwerpen. Dit prototype helpt docent-onderzoeker Marcel Schmitz bij de verdere ontwikkeling van zijn serious game FoLA2.

Lockdown

Beide stagiairs hebben het grootste deel van de tien weken vanuit lockdown moeten werken. Niet heel prettig natuurlijk. ‘Ik ben wel blij met de manier waarop daarmee is omgesprongen. Ik kon haast altijd terecht om vragen te stellen en mijn voortgang te bespreken’, zegt Dajmen. Schmitz gebruikt gedurende de dag het programma Gather waarbij alle ingelogde studenten in een virtueel klaslokaal zitten. Ze kunnen naar de lessenaar lopen om een vraag te stellen, de andere studenten zien dan gelijk dat de docent op dat moment even niet beschikbaar is. Behalve met de docent kunnen ze ook met elkaar overleggen. ‘Een prima oplossing in dit soort situaties. Al hoop ik wel dat we vanaf dit blok weer gewoon op locatie kunnen werken’, aldus Dajmen.